/home/clinicki/domains/clinickimia.com/public_html/ | تزریق بوتاکس برای درمان تعریق | تزریق بوتاکس | بوتاکس
اطلاعات تماس کلینیک کیمیا

آدرس کلینیک : تهران – بلوار آیت الله کاشانی – بین اباذر و مهران پلاک 71 – ساختمان پزشکان پارسا – طبقه اول – واحد 1
تلفن تماس : 44953829-021
تلفن تماس : 44953830-021
پیامک :10008888881357
ایمیل :INFO@CLINICKIMIA.COM

تزریق بوتاکس برای درمان تعریق

02 آگوست تزریق بوتاکس برای درمان تعریق

تزریق بوتاکس برای درمان تعریق

تعریق بیش از حد چیست؟

عرق کردن بیش از حد را به اصطلاح پزشکی هایپرهیدروز می گویند. وقتی قسمتی از پوست بیش از حد تعریق داشته باشد، به گونه ای که کارکردن فرد را دچار مشکل کند، به آن تعریق بیش از حد می گویند و دیگر یک بیماری به حساب می آید . عرق کردن بیش از حد به تنهایی باعث آزار فرد و مختل کردن کارش می شود اما این تنها مشکل عرق کردن زیاد نیست بلکه رطوبت زیاد بهترین محل رشد قارچ و باکتری می باشد در نتیجه تعریق زیاد باعث تغییر فلور طبیعی پوست و بروز عفونت قارچی و باکتریایی خواهد شد.

تزریق-بوتاکس

وجود قارچ و باکتری باعث تولید بوی بدن در فرد خواهد شد و این مشکل زندگی فرد را دچار مشکل خواهد کرد و در بیشتر موارد فرد گوشه گیر و از اجتماع به دور خواهد شد. زیرا افکار عمومی کسانی را که تعریق زیادی دارند و بوی بدی دارند، فردی کثیف می دانند و احساس آنها این است که بهداشت فردی در وی رعایت نشده است. بعد از مرور زمان فردی که دچار این مشکل است اعتماد به نفس خود را از دست داده و در خیلی موارد دچار افسردگی، وسواس، اضطراب و نهایتا اختلال در عملکرد وی خواهد شد.

عرق کردن، يك فرآيند طبيعى است ونقش مهمى درتنظيم دماى بدن، تنظيم آب والكتروليت ، دفع بعضى ازمواد زائد و سموم و نرم ‏ومرطوب نگه داشتن سطح پوست دارد. اما تعريق بيش ازحد، دردسرساز است وهميشه باعث خجالت فرد مى شود ؛ ‏تصوركنيد،دانش آموزى كه مبتلا به تعريق بيش ازحد كف دست است وهنگام نوشتن ، قلم و دفترش،كاملاً خيس مى شود؛ ‏خانمى كه دچارتعريق بيش ازحد زيربغل بود و به کلینیک کیمیا مراجعه کرده بود می گفت: سال هاست كه آرزوى پوشيدن يك مانتوى سفيد دارد ولى چون ‏هميشه لباسهايش اززيربغل تا كمر، خيس مى شود، نمى تواند لباس رنگ روشن بپوشد؛ يا خيلى از آقايان كه همين مشكل ‏را با لباسهايشان دارند و علاوه براين از بوى بد بدن هم رنج مى برند، يا به خاطركف دست هميشه خيس شان از دست دادن با ‏ديگران خوددارى مى كنند يا هنگام رانندگى، فرمان اتوموبيل شان كاملاً خيس ولغزنده مى شود ومشكلات ديگرى ازهمين دست ‏‏…‏

‏ ‏عکس شماتیک پوست درج شود‏

همانطوركه درتصوير فوق مشاهده مى شود، غدد ترشح كننده عرق (‏sweat gland‏)كه به رنگ بنفش نشان داده شده، بصورت ‏كلافى از لوله هاى پيچ درپيچ، درلايه هاى عمقى پوست ديده مى شود. مايع عرق بعد از توليد در اين لوله ها، بوسيله يك كانال به ‏سطح پوست  منتقل و از منافذ (‏pores‏) غددعرقى خارج مى شود.‏
تزریق بوتاکس

علت افزايش تعريق يا هايپرهيدروز چيست؟

غددعرق درلايه درم (‏derm‏) پوست قرار دارند و توسط اعصاب خودكارسمپاتيك كنترل مى شوند، افرادى كه دچار تعريق زياد زير بغل ‏يا كف دست و پا هستند، غدد عرق بيشترى نسبت به ساير افراد ندارند، بلكه علت تعريق زيادشان، پركارى اعصاب ‏سمپاتيك است. علت اين پركارى اعصاب سمپاتيك ناشناخته است ولى در دو سوم مبتلايان به تعريق بيش ازحدزيربغل، كف دست ‏وپا، سابقه فاميلى مثبت وجود دارد.‏

عرق کردن ناشى از محرك هاى گرمايى (مثلا” افزايش دماى بدن درهنگام فعاليت و ورزش ) و يا واكنشهاى عاطفى، هيجانى مثل ‏استرس یک‎ ‎واکنش‎ ‎طبیعی‎ ‎(فیزیولوژیک)  است و بنابراين نياز به درمان ندارد‏ افزايش تعريق (هایپرهیدروز) ممکن است به علت  یک بیماری زمینه ای باشد، تعدادی ازاین بیماریها عبارتند:‏

‏ دیابت ، پرکاری تیرویید ، فئوکروموسیتوم ، سندروم کارسینویید ، بیماریهای تب دار مثل عفونت ها ، لنفوم هوجکین، آسیب ‏به سیستم عصبی ؛ مسمومیت باالکل ؛ مصرف بعضی داروها مثل استامینوفن و ترکیبات کولینرژیک و…… طبيعتاً درمان اين نوع ‏افزايش تعريق، درمان بيمارى زمينه اى است.‏

اما، افزایش تعریق دربسیاری ازموارد، علت ناشناخته  يا ايديوپاتيك دارد؛ یعنی بدون وجود بیماری زمینه ای و همينطور بدون محرک ‏استرس هیجانی و گرمایی؛ درقسمتى ازپوست اتفاق ميفتد، اين نوع افزايش تعريق بطور شايع درسنين ١٣ تا ٢٥ سالگى ديده ‏مى شود و عمدتاً پوست  زیر بغل وكف دست و پا را درگير مى كند.‏

نکته بسيار مهم: درصورت مشاهده هریک از علایم هشدار دهنده زير، حتماً به پزشك مراجعه كنيد:‏

‏١-شروع ناگهانى تعريق زياد

٢-تعريق در يك سمت بدن

٣-تعريق درهنگام خواب

٤-تعريق همراه با درد

٥-شروع تعريق زياد ‏درسنين بالا

‏ روشهاى درمانى تعريق بيش ازحد:‏

درمان دارويى

درمانهاى دارويى به دوگروه درمانهاى موضعى وخوراكى تقسيم مى شوند:‏

ترکیبات موضعى ضد عرق (‏antiperspirant‏) که عموماً حاوى  آلومينيوم كلرايد هگزاهيدرات هستند و با اسامى تجارى مختلف ‏نظیر ‏hypercare,drysol,xerac AC‏ فروخته می شوند. آلومينيوم كلرايد هگزاهيدرات بعد از استفاده روی پوست، وارد کانالهای ‏غدد عرقی شده  و مثل اسفنج، آب جذب می کند، به این ترتیب کانالهای خروجی عرق مسدود می شوند و تعریق درموضع مصرف ‏کاهش می یابد. ضد عرق هايى كه بدون نسخه (‏OTC‏)فروخته مى شوند، حداکثر5٪ آلومينيوم كلرايد هگزاهيدرات دارند، ولى ‏غلظت هاى بالاتر (٢٥-١٠٪) نیازبه نسخه پزشك دارد.

‏‏ موارد منع مصرف ضد عرق هاى حاوى كلريد آلومينيوم

خانمهاى باردار و شيرده ، همراه با ‏دئودورانت ها ، سابقه حساسيت و اگزما

شرایط ومدت مصرف

پوست محل استفاده بايد سالم باشد (زخم نباشد)، بهترين زمان مصرف، قبل ازخواب است زيرا تعريق ‏كمتر است، درضمن دارو بايد 6 تا 8 ساعت روى پوست بماند، پوست بايدكاملاً خشك باشد، بهتر است دارو روى پوست تازه  ‏shave‏ ‏شده، استفاده نشود، روى لب ها، اطراف چشم  و سوراخهاى بينى هم نبايد استفاده شود. مدت زمان مصرف دارو، بين ٤ تا ٧ شب و سپس هفته اى يك تا دو بار مى باشد.‏

عوارض دارو

1-حساسيت به دارو و ايجاد قرمزى وكهير، سوزش وخارش، ورم صورت و…

٢-رنگى شدن لباس

داروهاى خوراكى

تركيبات آنتى كولينرژيك هستند که به دلیل عوارض شدید و عدم تحمل بیمار، کمتر تجویز می شود.‏

درمانهای جراحى

١-قطع دائمى اعصابى كه غدد عرق را تحريك مى كنند (سمپاتكتومى) كه تير آخر تركش است.

٢- برداشتن ‏پوست موضع مبتلا به تعريق بيش ازحد

٣-تخلیه حفره زیر بغل به روش لیپوساکشن

روشهای درمانی ديگر

روش یونتوفورز(‏iontophoresis‏) که با استفاده از جریان الکتریسیته و از طریق یونیزه کردن آبی که ‏عضو مبتلا به تعریق بیش ازحد، درآن قرار گرفته است، انجام می شود؛ جلسات متعدد (١٠-٨ جلسه) و طولانی (٤٠-٣٠ دقيقه)  و ‏نیاز به تکرار جلسات درمانی، هريك تا چهار هفته براى حفظ اثردرمانى واحساس ناخوشايند سوزن سوزن شدن پوست و هزينه ‏بالاى اين روش، استفاده از يونتوفورز را محدود كرده است.

روش دیگر،استفاده ازلیزر ‏Co‏2  یا  ‏Nd-YAG‏ است که با تخریب ‏غدد عرق پوست ناحیه مبتلا عمل میکنند، ولی درمان با لیزر، هنوز مقرون به صرفه نیست.‏

‏ درمان با بوتاکس

به دليل مشكلات ومحدودیتهاى روشهاى درمانی دارویی (اثربخشی کم وعوارض زیاد) و جراحی (تهاجمی و ‏گران بودن)، مشخص مى شود که چرا تا پیش از این، درمان تعریق بیش ازحد زیر بغل، کف دست و پا، چندان رضایتبخش نبود؛ ‏تا اینکه معجزه بوتاکس، تحول بزرگی در این زمینه ایجادکرد، بطوريكه درحال حاضر، خط اول درمان تعريق بيش ‏از حد زير بغل،ك ف دست وپا ؛ تزريق بوتاكس(ديسپورت) درپوست ناحيه مبتلاست. اين روش بسيارمؤثر بوده، عوارض و مشكلات ‏درمانهای دارويى و جراحى را ندارد، غيرتهاجمى است و دوره نقاهت ندارد، درمطب انجام مى شود، ساده و ارزان است.‏

تزريق بوتاكس براى درمان تعريق بيش ازحد زير بغل، كف دست و پا